Wat gebeurt er als je een beeldend kunstenaar en een componist samen nieuw werk laat maken? Het antwoord is nu te zien én te horen in het Mondriaanhuis in tentoonstelling Onbegrensd. Het museum bracht ter gelegenheid van Mondriaans 150e geboortejaar zeven beeldend kunstenaars en zeven componisten bij elkaar en nodigde hen uit om in duo's nieuw werk te maken.

Sculpturale landschappen

Hans en Jitske Bakker (geen familie van elkaar), besloten al bij de startbijeenkomst van project Onbegrensd dat ze met elkaar wilden samenwerken. Hans Bakker (1945) studeerde piano, kerkorgel en koordirectie. De in Amersfoort wonende componist schreef veel kamermuziekwerken en koorcomposities in een stijl die te omschrijven is als postmodernistisch.

Beeldend kunstenaar Jitske Bakker (1982) komt ook uit Amersfoort. In haar atelier in Kattenbroek tekent zij sculpturale landschappen die vaak driedimensionale vormen aannemen. Hans: ‘Het werk van Jitske sprak me meteen erg aan. Het is tegelijkertijd zacht en krachtig.’

Exposure

Tijdens een aantal ontmoetingen verkenden de filosofisch ingestelde Hans en de meer intuïtief werkende Jitske elkaars ideeënwereld en werkwijze. Jitske: ‘Via het thema Onbegrensd kwamen we uit op ‘Exposure’ als gezamenlijk werkthema: blootstelling aan bindende- en uit elkaar trekkende krachten. Bij mij ontstond een drieluik van drie grote, tekeningen met verschillende texturen, die als het ware ademen, opbollen en uit hun kader lijken te willen ontsnappen. Die suggestie wordt versterkt door de compositie die Hans schreef.’ Hans: ‘De eerste schetsen van Jitske gaven mij een creatieve impuls die heeft geleid tot mijn compositie ‘Exposure’. Ik denk dat ik dit stuk nooit zo had geschreven zonder de inspirerende contacten met Jitske. Ik heb onze samenwerking als een geweldig proces ervaren.’ Jitske: ‘Het was inderdaad een spannend en verrijkend proces, waarbij we allebei over de grenzen van onze eigen discipline hebben gekeken en waarbij we tot nieuwe inzichten en ideeën zijn gekomen.’

Tentoonstelling Onbegrensd is t/m 5 maart 2023 te zien is in het Mondriaanhuis.